Bij Sense Bikestore zijn we altijd op zoek naar de nieuwste innovaties in de fietswereld, en Sram stelt niet teleur met hun nieuwste release: de Sram Red XPLR AXS groepset. Speciaal ontworpen voor gravelbikes, biedt deze groepset een perfecte balans tussen de robuustheid van een mountainbike en de prestaties van een racefiets.
Veelzijdige Sram Red gravelgroep
De Sram Red XPLR AXS wordt gepresenteerd als een all-round gravelgroep, ideaal voor elke gravelbiker. Deze 13-speed groepset is uitgerust met een 1x voorblad en een innovatieve full mount derailleur, die je wellicht al kent van Sram’s mountainbike-derailleurs. Deze derailleur klemt stevig om de achterzijde van het frame, wat niet alleen de duurzaamheid verhoogt, maar ook bescherming biedt tegen stoten en beschadigingen tijdens het vervoer. Deze derailleur past op UDH-geschikte frames.
Unieke derailleurfuncties
Een opvallende functie van deze nieuwe derailleur is het vermogen om bestand te zijn tegen obstakels, zoals een stok die door het derailleurwieltje kan steken. Deze technologie, die eerder geïntroduceerd werd in de Sram Eagle AXS groepset voor mountainbikes, zorgt ervoor dat het derailleurwieltje intern kan stoppen terwijl het extern blijft draaien. Dit is een nuttige eigenschap die je in de racefietsgroepen niet terugvindt.
De derailleur is verder eenvoudig te monteren zonder afstelschroefjes. Het lijkt misschien alsof er een andere accu wordt gebruikt, maar het is dezelfde standaard Sram-accu, subtieler geïntegreerd in het ontwerp. De schakelsnelheid is vergelijkbaar met die van de Sram weggroepen.
13-speed cassette en voorbladopties
De gravel-specifieke cassette is een 13-speed met een 10-46 verdeling. De tandenverdeling is als volgt: 10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,38,46. De grootste drie tandwielen zijn gemaakt van aluminium om het gewicht te reduceren, waardoor de cassette slechts 288 gram weegt. In plaats van de groep smaller te maken, heeft Sram ruimte gemaakt door de hanger en het grootste tandwiel iets over de body te laten vallen, wat compatibiliteit biedt met XDR bodies.
Voor het voorblad heb je verschillende opties: 38T, 40T, 42T, 44T, en 46T. Voor wie op zoek is naar een aero-optie, zijn er voorbladen van 48T, 50T, en 52T beschikbaar. De powermeter is uiterst nauwkeurig met een afwijking van slechts +/- 1,5%. De complete Sram Red XPLR AXS groepset, inclusief powermeter, weegt 2488 gram, wat 102 gram lichter is dan de vorige versie en aanzienlijk lichter dan de Sram Force XPLR AXS.
Compatibiliteit en framevereisten
De overige onderdelen, zoals shifters, ketting, remschijven en remklauwen, zijn identiek aan die van de Sram Red AXS racegroep. Dit zorgt voor compatibiliteit met andere Sram-componenten. Let wel, de cassette en de nieuwe derailleur zijn niet backwards compatible met oudere versies.
Een belangrijk aandachtspunt is de lengte van de liggende achtervork. Om optimaal gebruik te maken van de cassette en kettingspanning, moet de liggende achtervork minimaal 415 mm lang zijn. Veel gravelbikes voldoen aan deze eis, maar het is raadzaam om dit vooraf te controleren. Op de website van Sram vind je een lijst met frame-fit specificaties.